Zuidwolde – E rijden veel te veel auto’s in de Hoofstraat van Zuidwolde. Met name in het centrale deel neemt daardoor de onveiligheid toe. De werkgroep Hoofdstraat Zuidwolde komt nu met aanbevelingen, die moeten worden verwerkt in een visie. Voetgangers, fietsers en mindervaliden moeten met stip op de eerste plaats worden gezet. Auto’s moeten er nadrukkelijk te gast zijn.
Nogal wat inwoners voelen zich niet echt veilig in het deel van de Hoofdstraat, waar zich ook de meeste winkels bevinden. Het is er volgens de werkgroep gewoon veel te druk met auto’s. Verkeersmetingen ondersteunen die visie. Daar kwam uit naar voren dat in dat centrale deel gemiddeld 5469 voertuigen per dag rijden met een gemiddelde snelheid van 40 kilometer per uur, waar 30 is toegestaan. In het zuidelijke deel richting rotonde rijden gemiddeld 3555 voertuigen, hier wordt 46 kilometer per uur gemiddeld gereden, maar mag je 50. In de Hoofdstraat-Noord werd een daggemiddelde van 2896 voertuigen geteld en op De Vennen 2720.
De werkgroep komt met een viertal aanbevelingen om de auto met nadruk naar het tweede plan te verplaatsen. Zo zouden groene obstakels in het wegprofiel kunnen worden aangebracht om de snelheid te beperken, obstakels voor mindervaliden en voetgangers kunnen worden weggehaald, er kan een blauwe parkeerzone (maximaal 2 uur parkeren) worden ingesteld en een aantal parkeerplaatsen kan worden weggehaald of omgevormd worden tot fietsparkeren of verblijfsruimte.
De procedure na de inloopavond van dinsdag 17 juni in de hervormde kerk is dat nu een visie wordt uitgewerkt, die in concept naar het college van B en W gaat en uiteindelijk bij de gemeenteraad komt. „We hopen dan in oktober of november de inspraak in te kunnen, zodat de oude gemeenteraad nog voor de verkiezingen in maart 2026 een visie vast kan stellen”, legt Van der Veen uit. „Er moet zeker een uitvoeringsparagraaf in de visie komen. De visie geldt tot 2040, we hopen de grotere onderdelen in 2027 en 2028 te kunnen realiseren, bijvoorbeeld de verbinding van Hoofdstraat naar Kerkplein en Groene Hart.”